Z rynku znikną papierosy w paczkach slim? Przepisy uderzą w konsumentów i producentów

Konsumenci chcą, aby papierosy slim były nadal dostępne w cienkich opakowaniach – rząd chce tego zakazać. 85 proc. palaczy uważa, że nowe przepisy będą wprowadzać konsumentów w błąd – wynika z badań Polskiej Izby Handlu.

W projekcie nowelizacji Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych Rząd ujednolicił wymiary paczek papierosów. Od 2020 roku wszystkie formaty papierosów mają być dostępne wyłącznie w standardowych opakowaniach. Przepis zmusi producentów do umieszczania w zbyt dużych paczkach wypełniaczy lub sprzedaży paczek w połowie pustych.

Polska Izba Handlu wraz z instytutem IBRIS przeprowadziła badania, z których wynika że w opinii prawie 7 na 10 respondentów rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej i pozwolić na dalszą sprzedaż papierosów w cienkich opakowaniach, tak jak zrobiły to inne kraje członkowskie.

Aż 85 proc. ankietowanych za nieuczciwe wobec konsumenta uważa sprzedawanie cienkich papierosów w zbyt dużych, standardowych opakowaniach. Tym bardziej, że konsumenci właśnie po opakowaniu odróżniają, który format papierosów kupują. Producenci nie mogą bowiem na opakowaniach używać żadnych informacji, także tych o formacie slim.

„Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów. Pomysł zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym” – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Co ciekawe badani w zdecydowanej większości (80 proc.) uważają, że zmiana opakowań slimów nie zmniejszy ilości palaczy.

Udział papierosów w opakowaniach cieńszych stanowi ponad 30 proc. łącznej sprzedaży i produkcji papierosów w Polsce, tj. około 11– 12 miliarda sztuk papierosów. Segment papierosów cienkich generuje rocznie 6,5 mld złotych wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT.

„Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie powodując tym samym spadek wpływów do budżetu” – podsumowuje Maciej Ptaszyński.