W Polsce rak piersi stanowi ok. 23 proc. wszystkich zachorowań na nowotwory złośliwe u kobiet. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, w 2015 r. raka piersi wykryto u ponad 18 tys. Polek i uznano go za przyczynę ponad 6,3 tys. zgonów . O ile udało nam się „oswoić” z rakiem piersi jako takim, o tyle jeśli mowa o zaawansowanym raku piersi, temat spychany jest na margines. Tymczasem do postaci zaawansowanej rak piersi rozwija się u ok. 30 proc. chorych kobiet. Dlatego fundacja OnkoCafe postanowiła tę sytuację zmienić – ruszyła kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, która ma zwrócić uwagę na istotną rolę najbliższych we wsparciu kobiety w chorobie.
„Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej już od 4 lat walczy z problemem, jakim jest brak otwartości do rozmowy nt. zaawansowanego raka piersi, wciąż mamy bardzo niską świadomość na temat tej choroby. Pacjentki w momencie diagnozy są przerażone, boją się, że całe ich dotychczasowe życie ulegnie zmianie. Zastanawiają się, czy będą mogły być zaangażowane w swoje życie tak jak do tej pory – w roli matek, żon i córek, czy główną rolę w ich życiu przejmie zaawansowany rak piersi” – tłumaczy Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Stały postęp w leczeniu zaawansowanego nowotworu piersi coraz częściej pozwala pacjentkom żyć z rakiem piersi jak z chorobą przewlekłą. Leczenie w stadium zaawansowanym koncentruje się na wydłużeniu życia kobiet zmagających się z chorobą oraz poprawie jego jakości poprzez ograniczenie dolegliwości bólowych. Jednak mimo postępu medycyny, pogłębia się dysproporcja w dostępie do skutecznych i nowych metod leczenia. Pacjentki w Polsce nie mogą korzystać z najnowocześniejszych metod leczenia, które dostępne są dla ich koleżanek w krajach Europy Zachodniej.
Dodatkowo dramat chorych pogłębia także wykluczenie z życia społecznego. Z dostępnych badań wynika, że blisko 47 proc. Polek ze zdiagnozowanym rakiem piersi i ich opiekunów czuje się negatywnie postrzegana przez społeczeństwo. Dane te podkreślają konieczność i pilną potrzebę zwiększenia wsparcia dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.
Zaawansowany rak piersi to nie tylko osobista tragedia, to także istotny problem społeczny, który dotyka najbliższych pacjentki i ma wpływ na całe społeczeństwo.
„BreastFit uczy, jak radzić sobie z chorobą nowotworową i jak być mądrym wsparciem, gdy rak piersi dotknie bliską nam osobę – matkę, siostrę, żonę czy przyjaciółkę” – wyjaśnia Adrianna Sobol, członek zarządu fundacji OnkoCafe, psychoonkolog. – „W codziennej pracy naszej Fundacji spotykamy wiele kobiet chorych na raka, ale także ich najbliższych. Diagnoza, a w szczególności rozpoznanie zaawansowanego raka piersi, sprawia, że chora i jej bliscy muszą zmierzyć się z nową, trudną sytuacją, która zmienia ich dotychczasowe życie. Tymczasem rak piersi w stadium zaawansowanym, w coraz większej liczbie przypadków staje się chorobą przewlekłą. Mądre wsparcie jest więc ważnym elementem procesu terapeutycznego, który dotyczy chorej, ale także całej rodziny”.
Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat choroby, jaką jest zaawansowany rak piersi.
Partnerami społecznymi kampanii są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie. Partnerzy Medialni kampanii: Multikino, RPL FM, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: Przelewy24.pl.
III edycja kampanii objęta została Honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser – Dudy. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Spot kampanii dostępny jest pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=NazHeW8WGZ4