Obecnie branża farmaceutyczna generuje ok. 1 proc. polskiego PKB oraz zatrudnia ok. 100 tys. osób, a liczby te będą z czasem będą coraz wyższe. „W Polsce kolejny rok z rzędu branża farmaceutyczna jest jedną z lepiej opłacanych. Trwający już od kilku lat stały rozwój tego obszaru powoduje rosnące zapotrzebowanie na fachowców z doświadczeniem oraz wykształceniem medycznym. Firmy są zmuszone rywalizować między sobą o ekspertów, co powoduje wzrost wynagrodzeń. W tym roku o 10-20 proc. w stosunku do roku poprzedniego wzrosną wynagrodzenia pracowników z działów medycznych, R&D, marketingu oraz sprzedaży, a także e-commerce w branży farmaceutycznej” – wyjaśnia Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK.
„Firmy farmaceutyczne, ze względu na produkty, jakie oferują, i dużą odpowiedzialność za zdrowie pacjentów, najczęściej poszukują fachowców z wykształceniem medycznym lub okołomedycznym (np. farmacja, biotechnologia lub pokrewne). Takie wykształcenie daje solidne podstawy ku dalszemu rozwojowi wiedzy, która jest niezbędna na praktycznie każdym stanowisku pracy w firmie farmaceutycznej. Skoro największym autorytetem dla lekarza jest inny lekarz, to również osoby z obszaru marketingu czy sprzedaży muszą prezentować odpowiedni poziom wiedzy merytorycznej, nie wspominając już o pracownikach działów medycznych, którzy ściśle współpracują z lekarzami w codziennej pracy. Oczywiście nie oznacza to, że bez odpowiedniego wykształcenia nie mamy szans na pracę w firmie farmaceutycznej. Dynamiczny rozwój tej branży wymusił elastyczność w tym zakresie i coraz częściej zdarza się firmom zatrudniać osoby z wykształceniem pokrewnym, które posiadają inne, kluczowe kompetencje” – dodaje Jankowska.
Ekspertka dodaje, że bez dużego doświadczenia również można znaleźć pracę w tej branży, m.in. jako przedstawiciel farmaceutyczny lub medyczny.
Przykładowo w Niemczech pracownicy branży farmaceutycznej, obok bankowej i samochodowej, są najlepiej opłacanymi specjalistami – roczne wynagrodzenie sięga tu nawet kwoty 69.337 euro (ok. 290 tys. zł). Jak natomiast sytuacja kształtuje się w naszym kraju?
Wynagrodzenia na przykładowych stanowiskach w branży farmaceutycznej (kwota brutto)
Medical Director: 28 000 – 50 000
Medical Advisor: 14 000 – 20 000
Medical Science Liaison: 12 000 – 18 000
Sales Director: 25 000 – 40 000
District Manager: 12 000 – 16 000
Key Account Manager: 10 000 – 15 000
Medical Representative: 5 000 – 8 000
Marketing Manager: 18 000 – 28 000
Product Manager: 15 000 – 22 000
Brand Manager OTC: 12 000 – 18 000
Pharmaceutical Representative: 5 000 – 7 000
Pharmacovigilance Specialist: 7 000 – 10 000
Market Access Specialist: 6 000 – 12 000
Regulatory Affairs Specialist: 6 000 – 11 000
R&D Manager: 18 000 – 30 000