Powstała baza niesolidnych pacjentów

Lekarze postanowili stworzyć serwis, w którym mogą sprawdzić, czy pacjent, który się do nich zapisał, notorycznie nie przychodzi na umówione wizyty u innych lekarzy. Wystarczy, że wpiszą numer telefonu zapisanego. NiesolidnyPacjent.pl to użyteczne narzędzie, dzięki któremu lekarze będą mogli piętnować naganne praktyki niezgłaszania się na umówioną wizytę bez jej uprzedniego odwołania. Marcin Krufczyk, stomatolog z Grupy Dentysta.eu, a jednocześnie pomysłodawca i twórca serwisu ma nadzieję, że będzie to narzędzie często i efektywnie wykorzystywane przez lekarzy z całej Polski. I z czasem serwis okaże się skuteczny w: dyscyplinowaniu pacjentów, którzy nie zgłaszają się/notorycznie spóźniają się na umówioną wizytę i nie odwołują jej z wyprzedzeniem – czytamy w komunikacie.

Zasada działania serwisu jest prosta: lekarz lub lekarz dentysta otrzyma możliwość wpisania do bazy danych numeru telefonu niesubordynowanego pacjenta. Im częściej taki numer będzie wpisany, tym gorzej jego właściciel dotrzymuje terminów.

Skala problemu jest ogromna – szczególnie w odniesieniu do wizyt pierwszorazowych. Z danych uzyskanych z zaledwie trzech poradni w woj. zachodniopomorskim w 2016 r. wynika, że tylko 18% z 15 tys. pacjentów odwołało umówione wizyty pierwszorazowe. Z kolei miesięczny bilans w jednym tylko województwie – mazowieckim – i w obszarze usług refundowanych przez NFZ to 2 tysiące opuszczonych planowych wizyt bez uprzedniego zawiadomienia. W skali roku to ok. 25 tys. zablokowanych terminów wizyt, czyli aż pięciokrotnie więcej, niż rocznie przyjmuje pacjentów lekarz, który pracuje przez 5 dni w tygodniu przez 5 godzin i ma 4 pacjentów co godzinę.

Statystyczny niesolidny pacjent częściej nie stawia się na wizytę u lekarza pracującego w ramach kontraktu NFZ niż u specjalisty przyjmującego prywatnie – tak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal Dentysta.eu. Z badania dowiadujemy się też, że najbardziej niesubordynowani pacjenci są wśród najmłodszej z ankietowanych grup – 19-25-latków: najczęściej nie odwołują umówionych wizyt i najczęściej też spóźniają się na spotkanie z lekarzem.