Firma Kuka, która wraz z inżynierami z Politechniki Śląskiej oraz wsparciem APA Group stworzyła prototyp robota-asystenta, który odciąży personel medyczny w ich pracy. W dobie pandemii COVID-19 to punkt zwrotny w zapewnieniu personelowi placówek medycznych niezbędnego wsparcia i bezpieczeństwa.
Lekarze i pielęgniarki przez ostatnie miesiące zostali poddani wyjątkowej próbie. Praca po kilkadziesiąt godzin w skafandrach i pełnym ekwipunku, przestrzegając maksymalnych zasad bezpieczeństwa, a także kontakt z osobami zarażonymi sprawiła, że ich życie jest zagrożone bardziej niż dotychczas. Dlatego, aby pomóc medykom, stworzono robota, który może w sposób bezkontaktowy wesprzeć personel, obsługując pacjentów w roli pielęgniarzy i lekarzy. Robot ogranicza kontakt bezpośredni personelu medycznego z osobą zarażoną, stając się bezpiecznym pośrednikiem między lekarzem a pacjentem.
Robot może zarówno podawać pacjentowi leki, jak i dostarczać posiłki. Dzięki opcji samodzielnej dezynfekcji oraz reagowania na przedmioty w swoim otoczeniu, maszyna nie stanowi żadnego zagrożenia ani dla pacjentów, ani dla personelu.
Technologią towarzyszącą maszynie są specjalne kamery i czujniki montowane w salach chorych, dzięki którym można na bieżąco monitorować temperaturę pacjentów. Robot posiada ekran i system audio, dzięki któremu daje personelowi medycznemu oraz bliskim możliwość porozumiewania się z pacjentem.
Jak wyjaśnia dr inż. Piotr Wodarski z Katedry Biomechatroniki Politechniki Śląskiej, celem postawionym przy stworzeniu prototypu robota jest skonstruowanie maszyny w pełni asystującej na oddziałach szpitalnych, która wyręczałaby personel narażony na zarażenie, zwłaszcza w okresie tak trudnym jak epidemia. Obecnie prototyp to tylko wstęp do morza możliwości, jakie stawia technologia, a zespół pracujący przy jego powstaniu rozpoczyna pracę nad urządzeniem, które jest w pełni certyfikowane medycznie i w realny sposób może pomóc tak potrzebnym nam na co dzień lekarzom i pielęgniarkom.
„Pandemia spowodowała, że kontakty międzyludzkie, których mieliśmy dużo, zostaną ograniczone, przynajmniej na jakiś czas. Technologii i robotyzacji otwiera to kolejne drzwi do działania. Nasi klienci oczekują od naszej firmy przede wszystkim stabilności. A my chcemy dać im tę stabilność oraz wspierać m.in. właśnie medycynę pokazując, że wsparcie technologiczne człowieka oraz jego umiejętności w obszarze tak delikatnym jak medycyna i ratowanie ludzkiego życia jest możliwe i na wyciągnięcie ręki” – komentuje cytowany w komunikacie Tomasz Nowak, dyrektor KUKA Polska.