PPOHiD popiera stanowisko MZ ws. możliwości nieobsługiwania klientów bez maseczek

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) popiera stanowisko Ministerstwa Zdrowia wskazujące, że placówki handlowe mogą odmówić obsługi klientom ignorującym nakaz zakrywania nosa i ust, podała Organizacja. Od początku pandemii członkowie POHiD aktywnie uczestniczą w edukowaniu klientów co do zasad bezpiecznych zakupów w sytuacji zagrożenia epidemicznego, podkreślono.

10 sierpnia br. zaprezentowano stanowisko Ministerstwo Zdrowia, zgodnie z którym pracownik obiektu handlowego ma, na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, możliwość odmowy dokonania sprzedaży, jeżeli klient odmówi podporządkowania się nakazowi zakrywania nos i ust. W takiej sytuacji odmowa sprzedaży będzie uzasadniona.

„Większość klientów sieci handlowych stosuje się do obowiązku noszenia maseczek ochronnych oraz dezynfekowania rąk przed wejściem do sklepu. Pracownicy sklepów mogą jedynie zwrócić uwagę i liczyć na wyrozumiałość ze strony klientów. Jeśli personel sklepu spotyka się z agresywnymi reakcjami klientów, to tutaj zaczyna się rola państwa i organów państwowych egzekwujących obowiązek zakrywania nosa i ust. Dlatego zgadzamy się z Ministerstwem Zdrowia, że sankcją, która powinna być stosowana wobec klientów nieprzestrzegających zasad jest odmowa obsłużenia” – czytamy w komunikacie.

Branża handlowa dokłada wszelkich starań, aby uchronić swoich pracowników i konsumentów przed zakażeniem COVID-19. Do tej pory poniesione zostały nakłady finansowe na poziomie 350 mln zł, a we wszystkich placówkach wdrożono rygorystyczne procedury bezpieczeństwa, podkreślono w materiale.

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zrzesza 16 międzynarodowych sieci handlowych: Auchan, Carrefour, Castorama, Decathlon, E.Leclerc, IKEA, Biedronka, JYSK, Kaufland, Lidl, MediaMarktSaturn, Pepco, Schiever, Transgourmet, TESCO, Żabka. Firmy członkowskie POHiD zainwestowały w Polsce 50 mld euro i stworzyły blisko 200 tys. miejsc pracy. Są też kluczowym partnerem dla krajowych producentów, których produkty stanowią ok. 90% wszystkich oferowanych w sieciach.

(ISBnews)