W ostatnim czasie dostrzegamy silne tendencje centralizacyjne w ochronie zdrowia. Pionizacja Narodowego Funduszu Zdrowia i planowana reforma szpitali to niektóre z elementów tego procesu. Dostrzegając również intensyfikację działań Ministerstwa Zdrowia na rzecz centralizacji procesów zamówień niektórych kategorii leków refundowanych, uważamy, że trzeba zapewnić przejrzystość tej działalności. Opracowanie zawierające jasny opis celów i zasad postępowania w tym zakresie pozwoli zapewnić ciągłość leczenia chorych oraz budować bezpieczeństwo lekowe Polski. Zapewnienie stabilności rynku i racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi to nie mniej ważne korzyści – uważa Irena Rej, prezes Zarządu Izby Gospodarczej Farmacja Polska i apeluje w tej sprawie do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego.
Izba Gospodarcza Farmacja Polska złożyła pismo adresowane do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, w którym wskazała na konieczność stworzenia dobrych praktyk, opisujących cele i zasady realizacji centralizacji procedur zamówień na wybrane kategorie leków refundowanych. Zdaniem Ireny Rej, prezes Zarządu Izby Gospodarczej Farmacja Polska, można i trzeba stworzyć jasne dla wszystkich interesariuszy rynku farmaceutycznego zasady prowadzenia polityki zakupów grupowych leków podlegających refundacji, które pozwolą uniknąć niebezpiecznego w skutkach braku dostępności poszczególnych terapii.
„Projektując zmiany należy brać pod uwagę dostępność leków dla pacjentów. Przede wszystkim należy stworzyć rozwiązania umożliwiające zapewnienie ciągłości terapii dla chorych, bowiem w przeszłości zdarzały się przerwy w dostawach niektórych kategorii produktów, również tych stosowanych u dziesiątek tysięcy osób, jak w przypadku terapii kardiologicznych. Musimy dysponować przejrzystymi zasadami gry, dlatego w wystąpieniu do pana Ministra Adama Niedzielskiego zaproponowaliśmy katalog spraw wymagających uregulowania” – wyjaśnia Irena Rej.
W piśmie skierowanym do ministra zdrowia Izba poprosiła o przedstawienie planów ministerstwa dotyczących centralizacji procedur zakupu leków refundowanych i wskazanie celów, które poprzez tę inicjatywę zamierza osiągnąć resort. Izba wyszczególniła dodatkowo kwestie, które w opinii przedstawicieli organizacji powinny zostać ujęte w ramach dobrych praktyk dotyczących centralizacji procesów zakupów leków:
1. wprowadzenie zasady wyłonienia więcej niż jednego dostawcy („multi-winner”) w ramach postępowań dotyczących jednej substancji czynnej oraz inne działania, które pozwoliłyby redukować ryzyko ograniczenia konkurencji pomiędzy oferentami w długim okresie oraz ciągłości opieki nad pacjentami w przypadku braku możliwości wywiązania się z ciągłości dostaw ze strony jedynego zwycięzcy postępowania;
2. określenie minimalnego udziału kryteriów jakościowych (np. 40%) w ramach postępowań zakupowych wraz z opracowaniem katalogu przykładowych kryteriów jakościowych, znajdujących odzwierciedlenie w aktualnej wiedzy medycznej;
3. wskazanie ścieżki postępowania w przypadku braku podpisania umowy przez oferenta wyłonionego w toku postępowania zakupowego lub braku możliwości ciągłości realizacji dostaw po rozstrzygnięciu przetargu;
4. określenie długości obowiązywania umów, które pozwoliłoby na zachowanie odpowiedniej relacji pomiędzy przewidywalnością prowadzenia działalności biznesowej, bezpieczeństwem dostaw oraz koniecznością racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi poprzez wzmocnienie zjawisk konkurencji;
5. określenie maksymalnego terminu płatności za leki nabywane w ramach postępowań przetargowych;
6. zapewnienie ciągłości opieki nad pacjentami z wykorzystaniem jednego produktu leczniczego w przypadku wyboru innego oferenta w ramach drugiego i kolejnych postępowań przetargowych.