Mercator Medical nie wyklucza dalszego spadku marży ze sprzedaży

SEG 2025

Mercator Medical nie wyklucza dalszego spadku marży na sprzedaży towarów, spowodowanego trendem spadku cen rękawic jednorazowych, zaś na wysokość marż w segmencie dystrybucji będzie wpływał głównie rozwój sytuacji rynkowej, nadpodaż towarów, a także kurs USD/PLN i polityka cenowa producentów rękawic, podała spółka.

„Grupa Mercator Medical bierze pod uwagę możliwość dalszego spadku marż na sprzedawanych towarach ze względu na kontynuowany globalny trend spadków cen rękawic jednorazowych” – podała spółka w raporcie kwartalnym.

Marża brutto uzyskana ze sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 13,9% w I-III kw. br. (94,4 mln zł).

„W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku widoczny jest spadek marży wartościowo o 69,8%, tj. 218,1 mln zł, natomiast marża procentowa spadła o 41,3 pkt. proc., do 13,9%’ – czytamy dalej.

W samym III kw. 2021 r. marża była ujemna i wyniosła -12,9%, co oznaczało spadek o 72,6 pkt. proc. w skali roku oraz spadek o 21,9 pkt. proc. w ujęciu kwartalnym.

„Tak istotny spadek marży na sprzedaży towarów był spowodowany sprzedażą w trzecim kwartale 2021 r. głównie towarów zakupionych w III i IV kwartale 2020 r. (naturalne przesunięcie czasowe ze względu na czas transportu i procesy sprzedażowe), podczas gdy w otoczeniu emitenta widoczne były wyraźne spadki cen rynkowych rękawic” – czytamy także.

Spółka podała, że koszt nabycia towarów sprzedanych w trzecim kwartale br. był wyższy o 131% r/r. Dodatkowo osiągnięte wyniki zostały obarczone ilościowym spadkiem wolumenu sprzedaży, który w porównaniu do III kw. 2020 r. wynosił 19,3% i był spowodowany efektem wysokiej bazy oraz oczekiwaniem rynku na dalszy spadek cen.

Mercator Medical podał także, że kształtowanie marż w segmencie dystrybucja w kolejnych miesiącach będzie mocno uzależnione od rozwoju sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią, dostępnością (nadpodażą) poszczególnych towarów, polityką cenową producentów rękawic, jak również kształtowaniem się kursu USD/PLN.

Spółka spodziewa się jednak, że finalna nowa równowaga na rynku rękawic jednorazowych – choć nie można wskazać jeszcze na jej formowanie – powinna oznaczać realizowanie marży na sprzedaży towarów na poziomie równym lub wyższym niż w okresach sprzed pandemii.

„Ten efekt może się utrzymywać ze względu na: oczekiwanie trwałego zwiększania rynku rękawic jednorazowych, wynikające z faktu, że niezależnie od czynników nadzwyczajnych, takich jak epidemia koronawirusa, zapotrzebowanie na produkty ochrony osobistej – artykuły medyczne jednorazowego użytku ma tendencję wzrostową, na co wpływa m.in. większa świadomość społeczeństwa w dbaniu o higienę, ekspansję nowego, wysokomarżowego kanału sprzedaży e-commerce na nowe rynki (Francja, Włochy, Ukraina, Hiszpania)” – podkreślono.

Mercator Medical odnotował 40,34 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 353,77 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 361,71 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 592,02 mln zł rok wcześniej.

Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,83 mld zł w 2020 r.

(ISBnews)

Kapitał na Zdrowie