Zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zadaniem Rzecznik Praw Pacjenta będzie m.in. rejestrowanie zdarzeń niepożądanych.
„Tylko w styczniu br. pacjenci zgłosili do nas 125 zdarzeń niepożądanych. Zgłoszenia dotyczyły spraw związanych bezpośrednio z przebiegiem procesu leczenia, organizacją udzielanych świadczeń ale również sytuacji nieprzewidzianych, jak napaść czy przemoc” – informuje RPP.
W ramach prac nad ustawą Rzecznik przedstawił zarówno propozycje części zapisów ustawy, jak i przekazał swoje uwagi do projektu. Za jeden z najistotniejszych przepisów w obecnym projekcie Rzecznik uznaje te dotyczące rejestrowania zdarzeń niepożądanych. Zgodnie z procedowanym projektem, zadaniem Rzecznika będzie m.in. rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów.
„Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych o zdarzeniach niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. W tym zakresie, pacjenci, jako odbiorcy świadczeń zdrowotnych stanowią niezwykle cenne źródło informacji” – uważa RPP.
Pomimo nie zakończonych prac legislacyjnych, Rzecznik już w 2021 r. rozpoczął intensywne prace nad systemem rejestrowania i analizy informacji o zdarzeniach niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Z uwagi na wagę kwestii bezpieczeństwa pacjenta i możliwość udzielenia pomocy znacznej liczbie pacjentów Rzecznik uznał, że działania w tym zakresie powinny zostać podjęte bez czekania na przyjęcie ustawy.
Styczeń 2022 r. stanowił pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego rozwiązania. Tylko w tym okresie zarejestrowano informacje o 125 zdarzeniach niepożądanych. Zdarzenia te będą analizowane zarówno pod względem przyczyn ich wystąpienia, jak i rzeczywistych lub potencjalnych konsekwencji.
Zgłoszone zdarzenia niepożądane
Kliniczne 106
Organizacyjne 7
Pozostałe 12
Suma 125
Zgłoszenia dotyczyły m.in. zdarzeń związanych bezpośrednio z przebiegiem procesu leczenia (klinicznych) czy z organizacją udzielanych świadczeń. Zdarzenia „kliniczne” dotyczyły m.in. uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu, pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta, błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu, zakażeń szpitalnych, nieprawidłowości w toku porodu, nieudzielenia pacjentowi pomocy we właściwym zakresie i/lub we właściwym terminie. Zdarzenia „organizacyjne” dotyczyły m.in. poparzeń pacjentów, czy też błędów organizacyjnych, które skutkowały niedostarczeniem odpowiedniej opieki pacjentowi. Pozostałe związane były m.in. z próbami samobójczymi pacjentów, napaściami i przemocą czy upadkami pacjentów.
Zgodnie z przekazywanymi Rzecznikowi informacjami, zgłaszane potencjalne zdarzenia niepożądane skutkowały lub mogły skutkować rozstrojem zdrowia, koniecznością podjęcia ponownego leczenia lub nawet śmiercią pacjenta.
Zebrane dane pozwolą na podjęcie kolejnych kroków. Obejmą one analizę i weryfikację zgłoszeń, a w odpowiednich przypadkach – podjęcie właściwych działań w sprawie pacjenta lub działań o charakterze systemowym.
Pacjenci mogą zgłaszać do Rzecznika potencjalne zdarzenia niepożądane zarówno telefonicznie – za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta – jak i z wykorzystaniem innych środków komunikacji, zgodnie z informacjami w zakładce „Kontakt”.