Mercator Medical bierze pod uwagę możliwość dalszego spadku marż

Grupa Mercator Medical bierze pod uwagę możliwość dalszego spadku marż na sprzedawanych towarach ze względu na kontynuowany globalny trend spadków cen rękawic jednorazowych, podała spółka. Mercator Medical przewiduje, że skutkiem wygasającej pandemii mogą być zmniejszające się (w stosunku do stanu z okresu szczytowego pandemii) przychody ze sprzedaży, jednak zarówno marża, jak i przychody powinny znaleźć się długoterminowo na poziomie wyższym niż w okresie sprzed pandemii.

W 2021 r. marża brutto uzyskana ze sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 5,3% (w 2020 r. wynosiła 54,0%), co oznacza spadek o 48,7 pkt proc. r/r. Wartościowo marża brutto na sprzedaży towarów jest niższa o 418,2 mln zł w porównaniu do uzyskanej w ubiegłym roku (spadek o 90,2% r/r.).

„Tak istotny spadek marży na sprzedaży towarów był spowodowany sprzedażą w 2021 r. głównie towarów zakupionych w III i IV kwartale 2020 r. (naturalne przesunięcie czasowe ze względu na czas transportu i procesy sprzedażowe), podczas gdy w otoczeniu emitenta widoczne były wyraźne spadki cen rynkowych rękawic. W porównaniu do 2020 r. koszt nabycia towarów sprzedanych w 2021 r. był o 106,7% wyższy, natomiast cena sprzedaży rękawic diagnostycznych była niższa o 3,3% r/r” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.

„Grupa Mercator Medical bierze pod uwagę możliwość dalszego spadku marż na sprzedawanych towarach ze względu na kontynuowany globalny trend spadków cen rękawic jednorazowych” – czytamy dalej.

Jak wyjaśnia spółka, kształtowanie marż w segmencie dystrybucyjnym w kolejnych miesiącach będzie mocno uzależnione od rozwoju sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią, dostępnością (nadpodażą) poszczególnych towarów, polityką cenową producentów rękawic, jak również kształtowaniem się kursu USD/PLN.

„Zarząd emitenta spodziewa się jednak, że finalna nowa równowaga na rynku rękawic jednorazowych – choć nie można wskazać jeszcze na jej formowanie – powinna oznaczać realizowanie marży na sprzedaży towarów na poziomie równym lub wyższym niż w okresach sprzed pandemii. Ten efekt może się utrzymywać ze względu na oczekiwanie trwałego zwiększania rynku rękawic jednorazowych, wynikające z faktu, że niezależnie od czynników nadzwyczajnych, takich jak epidemia koronawirusa, zapotrzebowanie na produkty ochrony osobistej – artykuły medyczne jednorazowego użytku ma tendencję wzrostową, na co wpływa m.in. większa świadomość społeczeństwa w dbaniu o higienę” – napisano w sprawozdaniu.

Spółka przewiduje też, że „skutkiem wygasającej pandemii” mogą być zmniejszające się (w stosunku do stanu z okresu szczytowego pandemii) przychody ze sprzedaży (z uwagi na malejące ceny sprzedaży i przynajmniej przejściowo malejące wolumeny – wysokie stany magazynowe państw i łańcuchów dystrybucyjnych) oraz zmniejszająca się procentowa marża.

„Jednak według oczekiwań zarządu emitenta oba te parametry [tj. przychody i marża] powinny znaleźć się długoterminowo na poziomie wyższym niż w okresie sprzed pandemii. Spowodowane jest to tym, że pandemia wirusa SARS-CoV-2 znacząco wpłynęła nie tylko na gospodarkę światową, lecz również na zmianę postrzegania i potrzeb klientów w zakresie ochrony osobistej, co powinno przełożyć się na trwałe zwiększenie popytu na produkty grupy emitenta w porównaniu do okresu przed pandemią” – czytamy dalej.

Od I kwartału 2021 roku Mercator Medical funkcjonuje w środowisku spadających rynkowych cen rękawic jednorazowych, co w naturalny sposób zaburza osiągane marże, szczególnie w segmencie dystrybucyjnym, podkreślono.

Głównym składnikiem kosztu wytworzenia najważniejszego produktu oferowanego przez grupę jest lateks syntetyczny, który obecnie całkowicie wyparł wykorzystywany w poprzednich latach lateks naturalny. W przypadku rękawic produkowanych z lateksu syntetycznego (NBR) udział surowca w koszcie wytworzenia wynosi ok. 60-65%.

„W pierwszych dwóch kwartałach 2021 roku cena lateksu syntetycznego pozostawała na w miarę stabilnym, ale historycznie bardzo wysokim poziomie – średnia miesięczna cena była wyższa od analogicznego okresu ubiegłego roku ponad 2,5-krotnie, co miało negatywny wpływ na uzyskiwane marże. Od początku trzeciego kwartału 2021 roku odnotowujemy stopniowy spadek cen. Porównując II półrocze 2021 do II półrocza 2020 odnotowujemy wzrost cen o 30%, więc jest on zauważalnie niższy, niż w pierwszym półroczu 2021, kiedy wynosił 151%. Okres styczeń – marzec 2022 r. również pokazuje spadek ceny do 1.030 USD za tonę lateksu syntetycznego w marcu br. Wiąże się to z dużym ograniczeniem mocy produkcyjnych rękawic, wynikającym z faktu niższego popytu i niskich cen sprzedaży rękawic na rynku w końcówce roku 2021 oraz w I kwartale 2022 roku. Można się spodziewać, że spadek cen lateksu NBR zostanie zahamowany w II kwartale w związku ze wzrostem popytu na rękawice oraz co ważniejsze, ze znacznym wzrostem cen ropy naftowej będącej podstawą do wytwarzania surowców do produkcji lateksu NBR” – napisano także w sprawozdaniu.

Prezes i akcjonariusz większościowy Wiesław Żyznowski zadeklarował, że podtrzymuje wszystkie dotychczasowe deklaracje, które dotyczyły naszego rozwoju w biznesie rękawic i PPE.

„Jesteśmy średniej wielkości producentem zdolnym do utrzymywania najwyższej jakości, o czym świadczy między innymi to, że w czasie pandemii przekazywaliśmy nasze produkty podmiotom rządowym w USA, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Są to jedni z najbardziej wymagających odbiorców zarówno pod względem produktów, jak i przyznawanych im certyfikatów. Jesteśmy także jednym z największych dystrybutorów rękawic w Europie, mimo że w jej zachodniej części zaczęliśmy działać niedawno. Rzadkie w tej branży połączenie działalności w charakterze producenta i dystrybutora daje nam atuty, które chcemy wykorzystywać i na których możemy dobrze zarabiać” – napisał Żyznowski w liście dołączonym do raportu rocznego.

Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,73 mld zł w 2021 r.

(ISBnews)