Pracodawcy RP apelują o zaprzestanie bezpodstawnego zbierania danych dot. wynagrodzeń

W związku z wystąpieniem Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji do podmiotów leczniczych o przekazanie kosztów wynagrodzeń wszystkich pracowników – zarówno medycznych, jak i niemedycznych, zatrudnionych we wszystkich komórkach organizacyjnych bez względu na formę zatrudnienia niezależnie od posiadanej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Pracodawcy RP wystosowali pismo, w którym wykazują brak podstawy prawnej do żądania przekazania takich danych.

„Zakres informacji, jakich oczekuje AOTMiT, wykracza znacząco poza dane niezbędne do monitorowania kosztów udzielania świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Dlatego część podmiotów podjęła decyzję o nieprzekazywaniu tych danych AOTMiT, jako podmiotowi nieuprawnionemu do ich zbierania” – podkreśla organizacja.

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji – jak wynika z wystosowanej w dniu 8 kwietnia br. do podmiotów leczniczych korespondencji – „rozpoczęła proces cyklicznego gromadzenia informacji o wynagrodzeniach osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych posiadających podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia”. Ponadto z instrukcji dot. sposobu wypełnienia tego obowiązku nałożonego przez Agencję wynika, iż konieczne jest podanie kosztów wynagrodzeń wszystkich pracowników – zarówno medycznych, jak i niemedycznych zatrudnionych we wszystkich komórkach organizacyjnych podmiotów leczniczych we wszystkich formach zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa cywilno-prawna, podwykonawstwo medyczne), niezależnie od zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym Pracodawcy RP zwracają uwagę, iż nie ma podstawy prawnej do żądania tego rodzaju danych i podmioty lecznicze nie mają obowiązku przekazywania tych danych.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami – art. 31lc ust. 2-4 oraz ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) – tylko podmiot wykonujący działalność leczniczą, który ma zawartą umowę z NFZ, jest zobowiązany przekazywać dane do AOTMiT, i to w zakresie tej umowy, oraz określonym w ust. 2 wyżej wymienionego art. 31lc oraz standardem rachunku kosztów określonym rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 października 2020 r. w sprawie standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców.

Nieuprawnione jest również pisanie przez Agencję, że „niezwykle istotne jest zaangażowanie w ten proces wszystkich świadczeniodawców”, gdyż wskazane powyżej przepisy dotyczą tylko i wyłącznie tych świadczeniodawców, którzy mają zawartą umowę z NFZ. Poza tym ww. regulacje nie dają Agencji podstaw do pozyskiwania wybiórczych danych o samych wynagrodzeniach u świadczeniodawców posiadających umowy z NFZ.

Zgodnie z ww. art. 31lc ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w celu realizacji zadań Agencji określonych w art. 31n tej ustawy, minister właściwy do spraw zdrowia oraz Agencja przetwarzają następujące dane:
1) numer PESEL świadczeniobiorcy, a w przypadku jego braku – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2) adres miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy;
3) dotyczące udzielania oraz finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

Poza tym żadne zadanie Agencji określone w art. 31n ww. ustawy nie uzasadnia zbierania danych o wynagrodzeniach, a nawet gdyby uznać, że dane dotyczące finansowania świadczeń opieki zdrowotnej obejmują także pośrednio wynagrodzenia (bo mają pewien wpływ na koszt świadczenia), to zgodnie ze standardem rachunku kosztów oraz brzmieniem ww. pkt 3 – chodzi o dane dotyczące finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Zatem w przypadku danego, konkretnego świadczeniodawcy należy wykazać związek i udział danego wynagrodzenia w finansowaniu danego świadczenia opieki zdrowotnej. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż do ustalenia taryfy świadczeń jest konieczne wskazanie przez świadczeniodawców (szczególnie tych, gdzie część ich przychodów ma swoje źródło w umowach z NFZ) w jakim zakresie/procencie tzw. koszty np. zarządu (które obejmują także wynagrodzenia) mają wpływ na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej. Dane
o wynagrodzeniach w danym podmiocie samo przez się nie są danymi dotyczącymi finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Nawet bez powiązania z nr PESEL konkretne wynagrodzenie może wskazywać na to czyje to wynagrodzenie – a przez to żądane dane stają się daną osobową.

Agencja nie ma prawa zbierania takich danych osobowych. Jedyne dane osobowe, które Agencja może gromadzić to dane określone w pkt 1 i 2 art. 31lc ust. 2 ww. ustawy dotyczące świadczeniobiorcy.

Dlatego też Pracodawcy RP apelują o zaprzestanie bezpodstawnego zbierania danych dot. wynagrodzeń.

Podmioty zobligowane są do przekazania tych danych do dnia 29.04.2022 r., do godz. 12.00.