RPP o kardiologii: sytuacja najwyrażniej się poprawia

Z okazji IV Forum Serce Pacjenta szczególną uwagę na kardiologię skierował Rzecznik Praw Pacjenta. Minister Bartłomiej Chmielowiec w liście intencyjnym kierowanym do uczestników tegorocznej edycji Forum zaznaczył, że w ostatnim okresie widoczny był wpływ pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie na sytuację osób ze schorzeniami serca i naczyń w Polsce.

„W 2021 r. do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ok. 2700 skarg pacjentów z zakresu kardiologii. W bieżącym roku, do końca sierpnia, na Telefoniczną Informację Pacjenta wpłynęło ok. 800 zgłoszeń. Widzimy zatem, że liczba skarg w 2022 roku spadła, co może świadczyć o braku odpowiedniego zabezpieczenia pacjentów kardiologicznych w okresie epidemii, ale także o konieczności podjęcia odpowiednich działań na przyszłość” – zaznaczył Chmielowiec.

Rzecznik Praw Pacjenta dodał, że do najczęstszych problemów zgłaszanych przez pacjentów kardiologicznych (niezależnie od pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie) należą: „problem zbyt długiego czasu oczekiwania na konsultację u lekarza kardiologa; kwestia odmowy rejestracji skierowania; problem związany z kwestionowaniem przez rejestrację zaleceń kardiologa; brak możliwości zapisu na wizytę kontrolną celem przedłużenia farmakoterapii; brak możliwości wykonania podstawowych badań diagnostycznych w kierunku chorób serca; brak dostępu do teleporady czy rehabilitacji”.