Famed Żywiec odnotował wzrost sprzedaży do blisko 100 mln zł, podała spółka. Rentowność mierzona wskaźnikiem EBIDTA poprawiła się o 24%.
„Biorąc pod uwagę okoliczności geopolityczne, w tym konflikty na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie czy restrykcje importowe wprowadzane w krajach azjatyckich, ten wynik jest bardzo satysfakcjonujący. Nasza rentowność mierzona wskaźnikiem EBIDTA poprawiła się o 24%” – powiedział wiceprezes i dyrektor finansowy Paweł Tomala, cytowany w komunikacie.
„Chcemy, aby Famed wspiął się na kolejny poziom technologiczny, co z punktu widzenia klienta znajdzie odzwierciedlenie w jeszcze wyższej jakości naszych produktów, które eksportujemy z Polski praktycznie na cały świat. W planach na 2024 rok mamy wielomilionowe inwestycje w obszarze produkcji, których efektem będzie zwiększenie wydajności naszego zakładu” – dodał prezes Marek Suczyk.
Będąca czołowym europejskim wytwórcą spółka planuje szereg zmian zarówno w obszarze technologii, jak i podejścia rynkowego. Inwestycja obejmie m.in. dalsze unowocześnienie parku maszynowego. Famed konsekwentnie zwiększa funkcjonalność produkowanego sprzętu medycznego. Strategia spółki koncentruje się głównie na rynkach europejskich. Własna sieć sprzedaży obejmuje już Polskę i Czechy, a kolejnym krajem będzie Słowacja. Na pozostałych rynkach Famed rozbudowuje dystrybucję poprzez przedstawicieli i partnerów handlowych, podkreślono.
„Koncentracja na rynkach europejskich sprawia, że stajemy się mniej podatni na efekty zawirowań politycznych, co w ostatnim czasie staje się coraz poważniejszym problemem dla biznesu, jednocześnie możemy w pełni wykorzystać atut bliskości klienta. Nie oznacza to rezygnacji z zainteresowania bardziej odległymi rynkami. Nadal chcemy docierać do odbiorców na całym świecie. Będziemy konsekwentnie kłaść nacisk na rozwój biznesu w regionach, w których już od kilku lat odnotowujemy stały wzrost. Jesteśmy aktywni na Bliskim i Dalekim Wschodzie, w Ameryce Południowej, a także posiadamy spółkę joint venture w Chinach” – wskazał także Suczyk.
W ostatnim roku do listy krajów, w których wykorzystywany jest sprzęt Famedu, dołączyły Mongolia, Bangladesz, Honduras, Malawi, Rwanda i Zimbabwe, a łącznie jest na niej 121 państw.
Jak podkreślono w materiale, 2023 był przełomowym dla żywieckiej marki także z uwagi na zmianę inwestora. Od wiosny jest nim BHM Group, z intencji której utworzona została europejska grupa producentów sprzętu medycznego. Reinsberg Group współtworzą spółki, w których udziały posiada BHM, obok Famedu także polskie Alvo Medical i niemiecka Medifa. Famed Żywiec odgrywa w niej kluczową rolę, zarówno pod względem sprzedażowym, jak i operacyjnym.
„Dzięki Grupie Reinsberg możemy korzystać z synergii potencjałów, zarówno w obszarze badań i rozwoju, jak i produkcji. Wspólnie mamy możliwość efektywniej wykorzystywać nasze kompetencje i doświadczenie. Ten model działania jest zgodny z intencjami inwestora, który chce stworzyć mocną, europejską grupę wytwórców sprzętu i technologii medycznych. Pamiętajmy, że działamy w jednej z kluczowych branż, a wobec niespokojnej sytuacji na świecie ten krok, koncentracja produkcji w Europie, jest w pełni uzasadniony” – podsumował prezes Famed Żywiec.
Famed Żywiec działa w branży medycznej od 1947 roku. Jest jednym z wiodących i zarazem najbardziej doświadczonych producentów wysokiej jakości sprzętu medycznego w Europie. Firma specjalizuje się w produkcji stołów operacyjnych, łóżek na Oddziały Intensywnej Terapii, wózków do przewożenia chorych, łóżek porodowych oraz foteli zabiegowych.
(ISBnews)