Szczepienia to inwestycja, która się zwraca

„Finanse są rzeczą istotną, ale nie patrzmy na leki, a w szczególności na szczepienia, jak na koszt, tylko także jak na inwestycję. Inwestycję w nasze zdrowie. Tak naprawdę wydanie tych pieniędzy na szczepienia może przynieść wymierne korzyści, bo dzięki wynalezieniu antybiotyków życie ludzkie wydłużyło się o 20 lat” – podkreśla Krzysztof Kępiński, dyrektor relacji zewnętrznych, członek zarządu, GSK Commercial.

Jednocześnie przypomniał, że w wykazie nieodpłatnych leków dla seniorów powyżej 65. roku życia (tzw. liście 65 plus, która zawiera ok. 3 800 różnych leków), jest tylko 3 szczepionki, w tym dwie na grypę. A szczepionka przeciw półpaścowi jest jedyną nieobecną na liście senioralnej.

„Szczepienia zajmują drugie miejsce jako element zachowania zdrowia społeczeństw, na pierwszym jest dostęp do świeżej wody” – dodawał Kępiński. – „Dlatego szczepionki powinny być szeroko dostępne i refundowane. Koszt zaszczepienia osoby dorosłej zwraca się 19-krotnie. (Analiza stosunku korzyści do kosztów tych samych szczepionek wykazała, że szczepionki dla dorosłych mogą zwrócić społeczeństwu nawet 19-krotność początkowej inwestycji, gdy ich znaczące korzyści wykraczające poza system opieki zdrowotnej zostaną spieniężone. O czym pisaliśmy: Szczepienia dorosłych przynoszą wymierne korzyści).

Jak dużą barierą jest bariera finansowa pokazuje chociażby niedawno wydany raport fundacji My pacjenci z którego wynika, że „koszty szczepienia są istotną barierą dla znaczącej części społeczeństwa, przewyższające niejednokrotnie możliwości osób chętnych się zaszczepić.
Zasadnym wydaje się również wprowadzenie bezpłatnych szczepień, przynajmniej dla osób 65 plus oraz dla osób młodszych, z tzw. grup ryzyka, np. z chorobami przewlekłymi. Ze względu na dość ostrożny stosunek Polaków nie możemy spodziewać się boomu na szczepienie. Warto likwidować barierę finansową i zapewnić możliwość zaszczepienia się tym, którzy chcieliby skorzystać z takiej formy ochrony przed zachorowaniem”. Jednocześnie 41 proc. respondentów twierdzi, że rozważyłoby szczepieni gdyby było ono darmowe.

„Przy obecnej niechęci do szczepień to powinny być one darmowe” – poparł ten głos Rafał Staszewski, zastępca prezesa ds. finansowania badań, Agencja Badań Medycznych.

Zanotowano podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Agencja ISBnews jest patronem medialnym Kongresu.