NIK: Słaby nadzór Lubelskiego Oddziału NFZ

logo NFZ narodowego funduszu zdrowia

Lubelski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia nie panował nad kwestią przerw w realizacji świadczeń przez publiczne placówki opieki zdrowotnej. Informacje o przerwach dostawał z opóźnieniem, niekiedy wypłacał ryczałty także za okres przerwy w pracy – wynika z informacji Najwyższej Izby Kontroli (NIK).

Lubelski Oddział Wojewódzki (LOW) NFZ nierzetelnie sprawował nadzór nad realizacją umów zawartych z publicznymi placówkami ochrony zdrowia, co wpłynęło na utrwalenie nieprawidłowych stanów:

Publiczne placówki ochrony zdrowia często za późno informowały o przerwach w realizacji świadczeń zdrowotnych. Czyniły to w terminie krótszym niż przepisowe 30 dni przed przerwą w świadczeniu. W pojedynczych wypadkach dochodziło wręcz do tego, że informacja ta była przekazywana już po rozpoczęciu tej przerwy lub bez wskazania sposobu zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń w tym czasie. Stanowiło to naruszenie postanowień załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (OWU). LOW nie dostrzegał, że przerwy w udzielaniu świadczeń niosą określone ryzyka, a to znacząco wpłynęło na stwierdzone nieprawidłowości. Nie naliczył również placówkom kar z tego tytułu na łączną kwotę 70,2 mln zł, pomimo że taką możliwość przewidywały postanowienia zawartych umów.

Nie dokonywano rzetelnej weryfikacji rachunków składanych przez placówki rozliczające się ryczałtem przed ich zatwierdzeniem i wypłatą. W rezultacie ryczałt był wypłacany także za okresy przerw w realizacji świadczeń, choć informacje o tych przerwach były dostępne w systemie. Zbadane przez NIK placówki, które zawieszały działalność, wystawiły rachunki na łączną kwotę 753 tys. zł.

Wnioski o planowanych przerwach w udzielaniu świadczeń przez placówki, trwających do 30 dni, akceptowali pracownicy LOW nieposiadający pełnomocnictw od Dyrektora LOW. Tymczasem akceptacji takiej mogli dokonywać jedynie Prezes Funduszu albo Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Nie wszystkie skargi pacjentów na poziom świadczeń udzielanych przez placówki opieki medycznej były rozpatrywane rzetelnie, co przekładało się na to, że skarg tych nie wykorzystywano przy sprawowaniu nadzoru nad tymi placówkami.

Jeszcze podczas trwania kontroli LOW usunął nieprawidłowości związane z weryfikacją przerw w udzielaniu świadczeń, naliczaniem kar umownych i pełnomocnictwami ws. akceptacji wniosków o zgodę na przerwy w udzielaniu świadczeń.

W wystąpieniu pokontrolnym sformułowano cztery wnioski pokontrolne, z czego dwa zostały zrealizowane, a dwa, dotyczące dokonania weryfikacji wstecznej rachunków złożonych przez świadczeniodawców oraz dostosowania systemu informatycznego do potrzeb automatycznej weryfikacji składanych rachunków, są w trakcie realizacji. Po ich wykonaniu kwota środków finansowych podlegających odzyskaniu przez LOW może znacząco wzrosnąć.