Co zniechęca do wizyty u dentysty? Przede wszystkim ceny

dentysta tłumaczy pacjentowi jak korzystać z elektrycznej szczoteczki do zębów

Zbyt wysokie koszty leczenia lub samych wizyt zniechęcają Polaków do korzystania z usług stomatologicznych. Wskazuje na to aż 39,7% pacjentów. Na drugim miejscu w rankingu jest strach przed białym fartuchem i lekarzem, który ogarnia 38,9% dorosłych rodaków. Trzecią pozycję w zestawieniu zajmuje lęk przed bólem. Towarzyszy on 29,7% badanych. Następnie deklarowane są negatywne doświadczenia wyniesione z poprzednich wizyt bądź ze wcześniejszego leczenia. Ma je 22,3% respondentów. W pierwszej piątce jest też długie oczekiwanie w kolejce do specjalistów. Demotywuje to 20,1% ankietowanych. Z kolei najmniej razi pacjentów silne oświetlenie gabinetu, a także niekompetencja lekarzy lub brak zaufania do nich.

Najnowszy raport pt. „Jak obecnie Polacy korzystają z usług stomatologów?”, pokazuje, co najbardziej demotywuje pacjentów, odstrasza, zniechęca i zwyczajnie irytuje w kwestii korzystania z usług stomatologicznych. Uczestnicy sondażu na pierwszym miejscu wskazują zbyt wysokie koszty leczenia i samych wizyt (39,7%).

„W mojej ocenie, czynnik ekonomiczny jest na czołowym miejscu od wielu lat. Usługi stomatologicznie nie należą do najtańszych. Do tego w trakcie ubiegłorocznego szczytu inflacji ich ceny poszły w górę, ponieważ mocno podrożały specjalistyczne materiały. Wzrosły też opłaty za prąd, gaz i ogólnie media. Ponadto zwiększyły się koszty samej pracy, a nawet utylizacji odpadów medycznych. Niektóre wartości w ujęciu rocznym skoczyły o 20-30% lub nawet mocniej. Dlatego wielu stomatologów zmuszonych było do podnoszenia cen swoich usług. Polacy oczywiście to zauważyli” – komentuje dr n. med. Piotr Przybylski, współautor raportu z kliniki Implant Medical.

Do tego ekspert zwraca uwagę na to, że od wielu lat polityka państwa mocno kuleje w kwestii stomatologii, zmuszając niejako pacjentów do leczenia prywatnego. „Z usług realizowanych w ramach NFZ z reguły korzystają tylko ci, którzy są w naprawdę trudnej sytuacji finansowej. Dlatego nie dziwi mnie to, że Polacy wskazują czynnik finansowy na pierwszym miejscu. Obawiam się również, że ten stan szybko się nie zmieni, bo ceny nie będą spadać, a leczenie na Fundusz niestety pozostanie dalej słabej jakości” – dodaje.

Na drugim miejscu w zestawieniu pojawił się strach przed białym fartuchem i lekarzem (38,9%). Ten lęk ma prawie identyczne znaczenie co ciężar kosztów leczenia.
Trzecią pozycję w rankingu mają obawy o ból związany z leczeniem (29,7%).

Tuż za TOP3 są negatywne doświadczenia wyniesione z poprzednich wizyt bądź ze wcześniejszego leczenia (22,3%).

„Z moich obserwacji wynika, że faktycznie część pacjentów je ma. Może to wynikać z kontaktu z personelem medycznym lub z samym lekarzem, ale także w związku z prowadzeniem mało przyjemnego procesu leczenia. Natomiast w dużej większości ww. doświadczenia są efektem tego, że pacjenci pewnych rzeczy nie rozumieją i nie stosują się do wydawanych zaleceń. Oczywiście sami lekarze często też nie tłumaczą wszystkiego w sposób jasny i klarowny, z czego później wynikają różnego rodzaju problemy. Zdarza się również, że oni sami popełniają błędy” – uważa współautor raportu.

Pierwszą piątkę zamyka długie oczekiwanie w kolejce do specjalisty (20,1%). „Na rynku faktycznie występuje tego typu problem, ale głównie dotyczy on państwowej służby zdrowia, tj. leczenia na NFZ. Natomiast w prywatnych gabinetach rzadziej to występuje, chociaż nie jest to wykluczone, bo czasem się zdarza, że zwyczajnie brakuje lekarzy. Szczególnie chodzi tutaj o mocno wyspecjalizowane gabinety, które zajmują się stricte konkretnymi problemami stomatologicznymi. Wówczas nawet tam czasem mogą zdarzyć się jakieś zatory lub kolejki” – wyjaśnia dr Przybylski.

W środku zestawienia respondenci wskazali też specyficzny zapach gabinetu (11,3%), odgłos urządzeń, np. dźwięk pracującego wiertła (10,3%), a także wygląd specjalistycznych narzędzi (9,4%).

Trzy ostatnie pozycje w rankingu zajmują takie kwestie, jak silne oświetlenie gabinetu (4,7%), niekompetencja lekarzy lub brak zaufania do nich (5,9%), a także niekompetencja personelu i brak ufności do niego (8,1%).

Raport pt. „Jak obecnie Polacy korzystają z usług stomatologów?” jest oparty na specjalnym badaniu opinii publicznej. Zostało ono zrealizowane przez platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH we współpracy merytorycznej z kliniką Implant Medical, metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1078 Polaków w wieku 18-80 lat.