Cyfryzacja szansą dla sektora ochrony zdrowia

Wyzwania systemu ochrony zdrowia, takie jak niedobór lekarzy czy pielęgniarek napędzają zjawisko cyfryzacji niektórych usług medycznych, takich jak prediagnostyka.

Dane Eurostatu i Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że zarówno Polska, jak i Europa zmagają się z problemami wynikającymi ze zmieniającej się struktury demograficznej społeczeństw. Rosnący odsetek osób w wieku podeszłym zwiększa zapotrzebowanie na usługi medyczne, podczas gdy liczba lekarzy i pielęgniarek aktywnych zawodowo spada. Te zjawiska tworzą wyzwania zarówno dla sektora opieki zdrowotnej, jak i dla firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne.

„Jednym z najważniejszych trendów kształtujących rynek ubezpieczeń zdrowotnych jest zmieniająca się demografia Polski. W najbliższych latach zakres usług oferowanych przez ubezpieczycieli zdrowotnych powinien w większym stopniu uwzględniać świadczenia dla osób dobiegających wieku emerytalnego i starszych. Jednocześnie, w ostatnich latach wydatki Polaków na prywatne świadczenia z zakresu ochrony zdrowia rosły i ten trend powinien utrzymać się w przyszłości. Tworzy to szansę dla sektora, o ile firmy z branży ubezpieczeniowej będą dysponować zasobami umożliwiającymi zaspokojenie rosnącego popytu” – mówi Marcin Warszewski, partner, lider usług dla sektora ubezpieczeniowego, Deloitte.

Eksperci podkreślają znaczenie digitalizacji dla efektywności usług oferowanych w ramach systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Ich zdaniem konieczne są inwestycje w rozwiązania wspierające umawianie pacjentów do specjalistów, koordynujące procesy leczenia oraz stosowanie narzędzi wspierających pracę lekarzy. Podkreślono także rosnącą powszechność stosowania takich narzędzi jak voiceboty czy mobilne kanały rejestracji pacjentów, umożliwiające redukcję kosztów funkcjonowania systemu.

Warto przypomnieć, że Polska uchodzi za jednego z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych, o czym świadczy m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy portali pacjenta. Jednym z  przykładów efektywnej cyfryzacji jest wirtualna diagnostyka. W ramach tej procedury, do której coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, pacjent jest kierowany na niezbędne badania jeszcze przed wizytą u lekarza, co przyśpiesza proces leczenia.  Dalszym kierunkiem cyfryzacji usług medycznych w Polsce powinna być digitalizacja wokół pacjenta na etapie triażu, maksymalizująca efektywność i tempo oceny stanu zdrowia. Równie istotny może być także rozwój wsparcia lekarzy w obszarze analizy dokumentacji medycznej za pośrednictwem gen AI.

„Wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia może przynieść wymierne korzyści niemal na każdym etapie procesu leczenia. Dotyczy to m.in. kwestii profilaktyki, gdzie już teraz obserwujemy, jak przydatne potrafią być urządzenia umożliwiające regularne monitorowanie funkcji życiowych, m.in. coraz popularniejsze smartwatche. Z kolei narzędzia oparte o generatywną AI mogą odegrać istotną rolę w optymalizacji procesu kierowania pacjenta do odpowiedniego specjalisty czy analizy danych i dokumentacji medycznej. Rozwój powszechności stosowania nowoczesnej technologii może więc pomóc w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom niedoboru i dostępności usług medycznych” – wyjaśnia Andrzej Skasko, partner associate, Deloitte.